Poststrul

Jag tänkte i korthet beröra ett ämne, eller snarare en händelse, som i mångt och mycket representerar Argentina. Efter flygplatsavskedet åkte vi alla tillbaka in till stan för att äta frukost. Jag och en annan tjej vek dock av från den stora gruppen för att ansluta oss till Dylan (från Texas) som var inne på postkontoret. Han hade i ärende att hämta ut julpaketet från sin ömma moder. Att hämta ut ett paket i Argentina är inte riktigt samma simpla process som det är hemma. Med andra ord är det inte fråga om att svänga förbi en ICA, köpa två liter mjölk, 500 gram pasta och hämta sitt paket. För att ställa in er på rätt kurs börjar vi med att postkontoret hade en halvt kvarter lång kö utanför dörren (precis som bankerna här också alltid har). Inne på det stora kontoret var stämning förvånansvärt stillsam. I det lilla väntrummet för att hämta ut paket rådde samma stillsamhet. Kanske hade kunderna resignerat till faktumet att inget gick snabbare av att föra oväsen. Dylan hade varit där i en timme vid det laget vi kom och hade två gånger tilldelats en ny nummerlapp till en annan kassa efter att hans nummer hade ropats upp. Vid det tredje försöket nåddes äntligen slutkassan. Jag frågar mig vilken funktion de två andra kassorna som endast vidarebefordrade personer fyllde för funktion? Efter att åtskilliga formulär hade fyllts i och skrivits under, avgifter betalats och passet kontrollerats, tilldelades han en lapp för att hämta ut sitt paket vid en disk lite längre bort. Ingen stod vid disken och gjorde inte så heller den kommande kvarten. Lätt frågande väntade vi på att någon skulle hämta oss paketet. Slutligen dök en man upp för att hjälpa oss. Innan han gick in på förrådet bad han dock om en avgift på 5 pesos (ca 10 kronor). Det är ännu oklart för vad. När Dylan räckte över en 10-pesosedel sa mannen att han inte hade växel. Eftersom varken mannen hade växel eller Dylan jämna pengar inleddes en kortare jakt på växel. Som Dylan klokt resonerade, "Man antar att problemet med ojämna pengar och behov av växel har uppkommit förut. Ett enkelt sätt att effektivisera den här delen av verksamheten vore att ha växel tillhands". Tillslut återkom mannen med växel och paket. Efter två timmars väntan hade vi äntligen paket i hand. Eftersom det genomgått tullinspektion var det öppnat. Mannen bakom disken hade, för att återsluta paketet, bryskt tryckt ner objekten och med en tejprulle dragit några varv runt kartongen. Julpaketet var en tveksam syn. Inte något jag skulle vilja ha under min julgran...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0